Bekort Terugverdientijd Inburgering

Op de Slotbijeenkomst van de Asielzoekmachine heb ik mijn ervaringen van de afgelopen maanden gedeeld. Hieronder mijn toespraak.

Namens de Burgerjury wil ik U graag een impressie te geven van de 11 bijeenkomsten die we grotendeels als voltallige jury hebben bijgewoond.

  • Wat was de rol van de burgerjury ?
    Als groep burgers alle facetten van de asielproblematiek meekrijgen en onze individuele meningen en ideeën scherpen.
  • Waaruit bestaat de burgerjury ?
    Een poging tot representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking :
    4 personen die  positief staan tegenover het welkom aan vluchtelingen en
    2 die de ontwikkelingen meer kritisch bezien.
    2 leden van allochtone afkomst.
  • Wat hebben we gemeen ?
    We hebben het allen als positief ervaren dat we in elkaars aanwezigheid ons beeld hebben kunnen vormen, aanvullen en nuanceren en hierover in openheid van gedachten hebben kunnen wisselen.  In mijn geval : initiatiefnemer AZC-Alert heeft me een aantal zaken scherper laten zien.
    Ergo : Burgerjury : Goed idee !
  • Belangrijkste gemeenschappelijke conclusie / aanbeveling :
    1. Ideeën. Het grootste deel van de gegenereerde ideeën (70%) kan worden gerealiseerd zonder verandering van het asielbeleid (met marginale hulp van Overheid en / of Instanties).  Voor 30% is die hulp wel nodig en die vragen we vandaag !
    2. Het asielbeleid is ons beleid (ons = wij Nederlanders).
      Als burgers zijn we medeverantwoordelijk voor ons asielbeleid. Wij hebben democratisch verkozen wie de asielwetten maakt en de regering stimuleert burgerparticipatie. Vele mensen willen vluchtelingen beter geholpen zien worden en proberen de politiek te bereiken voor een beter asielbeleid. Wij staan hier namens jullie allemaal en roepen de politiek op : Neem ons serieus!
    3. Maak de materiële en immateriële consequenties van ons beleid duidelijker en neem voor beide verantwoordelijkheid.

Mijn persoonlijke pitch :
Ik heb heel veel fantastische mensen ontmoet bij de bijeenkomsten, die zich richten op het ideeële : goede en humane opvang van vluchtelingen.

Ik denk dat daarnaast ook een zakelijke benadering van het vluchtelingenvraagstuk, goed is voor vluchteling en een duurzaam draagvlak binnen nederland.

Ik werkte afgelopen 22 jaar voor een Nederlands bedrijf met een omzet gelijk aan de EU bijdrage aan Turkije en een winst in 2015 gelijk aan 2 maal de kosten van de vluchtelingopvang in NL in datzelfde jaar. Ik zou 4 lessen, die ik daar geleerd heb, met U willen delen.

  • Les 1 : Geef Complimenten.
    Minister vd Steur, staatssecretaris Dijkhoff, meneer van Lint (IND), meneer Bakker (COA), mevrouw Maas (DT&W) : mijn welgemeende complimenten !!!
    U heeft een geweldige job gedaan : 50000+ vluchtelingen in 2015 opgevangen.
    Niemand heeft op straat geslapen, niemand heeft honger geleden, iedereen is in bad geweest : Check : Bed Bad en Brood.
    Natuurlijk is er ook het nodige mis gegaan. Ik heb hiervan voorbeelden. U kent ze ook. Ik wil echter in 5 minuten niet in casuistiek vervallen.
    Hoewel de behandeling van een blinde syrier in Hotel de Koepel in Haarlem verplichte kost is (zie Facebook bericht van Mara Evers).
    IND heeft me aangenaam verrast met zijn onderzoek naar klanttevredenheid.
    Ik vraag me wel af hoe tevreden ik als vluchteling, kan, mag, en uiteindelijk moet zijn met :

    1. het gesleep met me door nederland ten faveure van efficientie IND en COA
    2. de communicatie over belangrijke zaken met me in het nederlands
    3. de detentie op Schiphol
    4. het aan mijn lot overlaten, als ik niet hier mag blijven, maar ook ongewenst ben in het land van terugkeer.
    5. het wachten op de volgende fase in de asielzoekmachine
    6. de duidelijkheid over mijn toekomst
  • Les 2 : Verbeteren kan alleen door het herkennen en leren van fouten – liever : afwijkingen gewenste ontwikkelingen
    Ik wil hier geen kritiek uiten, maar feedback geven = een kadootje.

    1. IND, Waarom vind ik zo weinig Key Performance Indicatoren van jullie ?
      Ben je echt tevreden met 16.000 asielverleningen in 2015 met 4000 medewerkers ?
    2. IND : Waarom wijs je asielaanvragen af, terwijl je weet dat het oordeel niet uitvoerbaar is en zadel je de DT&W ermee op ?
    3. COA : waarom schets je zo nadrukkelijk het beeld dat alles koek en ei is ?
      Waarom is je personeel zo bang om fouten te maken ?
    4. COA : waarom maak je niet meer gebruik van vrijwilligers om “return on investment” te krijgen ?
  • Les 3 : Geef uitgaven het karakter van een investering, ipv kosten en verkort de tijd tussen investering en opbrengst.
    Welk deel van de 700M€ zijn jaarlijks terugkerende kosten, welk deel een investering in vluchtelingen.

    1. Prioriteit wordt gegeven aan BB&B, handhaven regels, administratie, afleiding en vertier boven educatie.
    2. Als de voorburgering in AVO’s zo verloopt als bij mijn plaatselijke AVO, begrijp ik waarom de inburgering mislukt. Na 5 maanden heeft 8% van de AVO bewoners 6 uur taallles. Latijns analfabeten worden door COA uitgesloten van taalles.
    3. Het duurt allemaal – veel – te lang.
  • Les 4. Leadership (dames en heren politiek, uitvoerenden)
    1. Walk the Talk. Kom de nationale en internationale afspraken na voor opname van vluchtelingen, bijdragen aan UNHCR
    2. Neem verantwoordelijkheid voor eindresultaat : integratie binnen 3 jaar.
    3. Eis van de uitvoerende instanties transparantie over doelstellingen en realisatie.
    4. Steun bijdragen van de vele burgers (vrijwilligers) in het realiseren van Uw integratie doelstelling : werk burgerparticipatie op zijn minst niet tegen.
    5. Vraag U af in hoeverre het deels inhumane asielbeleid ook Uw remedie is, tegen de zo gevreesde “aanzuigende werking” ?
    6. Maak U niet zozeer zorgen over de komende verkiezingen, als wel hoe U de geschiedenisboeken in wilt gaan. Wilt U een leader zijn of een pleaser ?

Ruud Merks

Een gedachte over “Bekort Terugverdientijd Inburgering

Geef een reactie

