Fit to fly, een confrontatie met de vluchteling

Gisteravond  “Fit to fly” van het Nationale Toneel bijgewoond. Een confrontatie met de wereld van de vluchteling. Wegkijken kon niet meer voor degenen die ervoor kozen de voorstelling bij te wonen.

De voorstelling zal me nog zeker een tijd bijblijven, zei ik na afloop tegen acteur Vincent Linthorst die de psychiater speelt die moet beoordelen of een vluchteling die zich uit wanhoop in brand stak, wel of niet mag blijven. Hoe ver ga je om iemand te helpen, waar ligt jouw grens?

Schrijver en regisseur Casper Vandeputte dook in één van de meest besproken onderwerpen van dit moment; de vluchtelingenproblematiek. Journalist Karel Smouter, adjunct-hoofdredacteur van de Correspondent, gidste hem een jaar lang door de wereld van hekken, grenspatrouilles, mensensmokkelaars, IND ambtenaren en asielaanvragen met als resultaat een indringende tekst fantastisch gespeeld door Vincent Linthorst.

Na afloop gaf de Iraanse schrijfster en dichteres  Nafiss Nia een doorkijkje in haar vluchtelingservaringen en hoe zij de voorstelling beleefd had. Twee keer was het haar, 8 jaar nadien, te machtig geworden en had ze de voorstelling willen verlaten. Wat mij bijbleef is de traumatische ervaring bij de IND, de Toetsingsmachine, die de verhalen van Vluchtelingen op aannemelijkheid toetst.  Advies van de vluchteling in het stuk : “een goede leugen is beter dan een onoverzichtelijke waarheid”.

Nafiss schreef een zeer lezenswaardig verhaal voor de Correspondent  “Hoe te praten met een vluchteling“. Zij beantwoordde de vragen die ze anderen ontraadt te stellen. Ik nam me voor alleen nog vragen te stellen zoals “hoe gaat het”,  “hoe ben je hier gekomen” als ik werkelijk bereid ben het hele antwoord empathisch tot me te nemen.

Voor de voorstelling had ik de tentoonstelling van het Humanity House bezocht. Volgens de principes van de Total Physical Response, verplaats je je fysiek in de wereld van de vluchteling : weg van de ellende, naar een beter leven. De tentoonstelling van de Asielzoekmachine sloot er mooi op aan : eindbestemming Nederland, te beginnen met de ambtenaren van het IND op zoek naar zorgvuldigheid en aannemelijkheid, 6 maanden wachtend op toelating in de tenten van het COA.

Ik raad iedereen die denkt zich voldoende in een Vluchteling te kunnen verplaatsen, toch aan het Humanity House te bezoeken en de voorstelling van “fit to fly” in jouw buurt bij te wonen.

Ruud Merks

 

Geef een reactie

